petek, 23. avgust 2013

Jalovec (2645m), 22.8.2013

Zadnjič smo se prav zadovoljni s planinci vračali s Storžka, ko je nastala zarota. Kim, predvsem pa Jože mi že kaki dve leti sem pa tja željno predlagata, da bi šli na Jalovec in za letos je bilo to že prmej zmenjeno. Le datuma nikakor nismo uskladili. Ali sta imela gužvo one dva, ali pa nama zaradi varstva (kužija, prosim) ni zneslo. Za tekoči teden je bila rahlo v planu ena dvodnevna, skoraj zmenjena z Boštjanom. Pa se je tam v avtobusu šušljalo in godrnjalo, potem je z leve priletelo vprašanje: zakaj pa ne ta četrtek? .... A? ... Ja, zakaj pa ne Jalovec v četrtek. Ko smo potem složno ugotovili, da ni nobenega zakaj  ne, in da so sami zakaj ja, realizacija ni bila več vprašljiva.

Jože in Kim sta taka fajn, vstaneta, če je treba tudi ob dveh, da se iz Novega mesta pravočasno pripeljeta do Ljubljane, kombi  dostava tudi nikoli ne zataji (človek ima kar slabo vest) in nič jima ni težko. No, Kim ima včasih kak pomislek o  kakšni izpostavljeni šodrasti polički, ampak razen besednih uporov ne kaj dosti več. Malo pogode in gre. Taxi služba je začela tokrat z delom ob pol petih v Ljubljani,  malo kasneje kot door too door pobirala še v Medvodah in malo čez 6 smo vlekli nase gojzarje v Zadnji Trenti, izhodišču vsaj za Bavški Grintavec in Jalovec, pa še za kaj.  Jože je ta čas ravno zaključeval s škatlo piškotov, ki jo je odprl med potjo. Oprtamo se in ajde, gremo. Tale »Ajde gremo« je tudi Jožetov, opustil ga je samo na enem od pohodov z Matejo, ki mu je obljubila nekaj zelooo grdega, če stavek še enkrat ponovi. Ga ni.

Prva oznaka grozi s 6 urami, druga čez 10 minut je takoj bolj prijazna in naznanja le še 5 ur klanca. Prvi dve uri se pot vztrajno vzpenja skozi gozd in po eni uri smo že 500 višinskih višje, pri simpatični lovski hišici. Verjetno vsak ne gre mimo, saj je z markirane poti, a je ni težko najti. Le na primernem mestu na 1432 m je treba odviti s poti. Bi napisal Mihelič. V bistvu pa je na precej približno taki višini zelo jasen odcep lepo uhojene potke z markirane poti, na desno, markirana pa naredi ovinek v levo. Pri tako lepi kočici s prav nobel stoli in mizico je treba posedet. Kim obira redke borovnice,  Jože se spravi nad ploščice (da bo energija), Brane mora pa nadoknadit nikotin. Midva z Boštjanom briševa švic. Le od kod se je vzel?

Iz Zadnje Trente zdaj prečimo Rutarsko Trento, pridemo na markirano stezo iz Vršiča in kar takoj nadaljujemo v breg proti Malemu Kotu. Po dveh urah smo iz zelenjave, v lepem območju Malega kota, pod Goličico. In kot se spodobi, se za fotografiranje nastavi gams na vrhu, ajde recimo Šit (ali pa Travnika, Kola..), da pa je harmonija popolna, prižene stražar še trop kakšnih dvajsetih gamsov po melišču. In da bi ne bilo prelepo, se nad nami oglasi zijanje homo alpinusa kričača, ki ga očitno navdušuje to, da gamsi bežijo in da se njegov zvok vrača kot odmev k njemu nazaj. In vsem nam. Šele ko mu vrnem vpitje z »Mir!!!« se unese. No, na vrhu se izkaže, da je šlo za dva od dobre volje prekipevajoča mladca, ki jima še zameriti ni bilo vpitja. Je rekel, da mu je bilo všeč, ker so šli gamsi hitreje kot njegove ovce doma....

Spet malo počijemo, potem pa prvi ta zaresni del. Palice v ruzake, čelade na betice in rokavičke na roke, pa gremo v steno Goličice. 200 m stene je treba prelesti, malo počez, malo kar navpik, za ritjo raste zrak in pregloboko spogledovanje s patosom tu ne pride v poštev. Tudi čelada bi ne pomagala kaj dosti pri kaki trapariji..

Na izhodu nas v meliščih pod Jalovcem počaka megla. Očitno smo v steni dihali globoko... Megla se potem  malo razkadi pa spet nakadi nazaj. Vsaj zoprn vzpon po Jezercih ni preveč vroč. Vmes glave pomolimo V Ozebnik, družno ugotovimo da »tle pa že ne« in pihamo naprej. Od vstopa v Jalovec do vrha je še slabo uric poplezavanja po šodrastih stopničkah, malo lovljenja ravnotežja in veliko razmišljanja, kako potem dol.  In po petih urah smo na vrhu. Vsak, ki leze po naših gorah ve, kakšno veselje je stati na Jalovcu. Prvič, drugič, vsakič... Pogled naokrog razkriva vse lepote gorskega sveta. Kar jih ni v oblakih. Včeraj jih je nekaj bilo. A vseeno. Včasih se zdi, da oblaki in meglice naredijo gore še lepše. Če le niso tisti ta hudobni, kladivasti. Ki streljajo in iz katerih lije. Včeraj niso bili taki. Je pa bilo že malo hladno. Na vrhu nas najprej sedi 8, potem se začnemo množiti in ko zadnja runda privleče ven iz nahrbtnika gajbo pira, je čas, da se spakiramo nazaj. Jože bi sicer še jedel, saj je po sendviču, ploščici in treh breskvah ravno grabil še po banani, a se vda.

Previdno se spravimo v nasprotno smer in ponovimo: sestop z vrha, lovljenje ravnotežja po grebenu, spust po šodrastih stopnicah in malem kaminu, prečenje proti robu in spust nekam dol. Lepo počasi, previdno in po pameti. Nad Loškim žlebom potem malo podihamo, si ogledamo, kam nismo padli in se sproščeno odpravimo proti Zavetišču pod Špičko. Za par metrov.

Potem pa se spet začne. Spuščanje dol, dol, dol, pa kar nekam dol. Brez zajl, kak klin je sem in tja, peska pa niti že propadli SCT ne bi potreboval toliko, kot ga je tam naloženega. Počasi se skoraj vsa družba z vrha spet nabere v kolonico in skupaj se spodaj razsujemo po meliščih. Eni v levo pa kar dol, tisti, ki imamo malo volje še za ponovni dvig do Zavetišča (ali pa željo po kavi, ješprenu, pirih in podobno) pa tja gor.

Sledi prva resna analiza poti, štetje ran in odrgnin in hvaljenje. Posledica trajanja analize so trdi sklepi in mišice, ko je vendarle treba naprej, ampak po nekaj minutah motorčki spet tečejo. Čaka naš še kaki dve uri spusta po lahki poti nazaj do izhodišča in po 10 urah smo spet pri kombiju.

O, kako paše sezuti vroče gojzarje in štumfe, ki imajo tak... domač? ...vonj.  Pa zvleči s sebe trikrat premočeno majico in se usesti na mehko. Takole znaš ceniti čisto navadne, sicer neopažene stvari.

Lep dan je bil. Tako ali drugače. V besedi, sliki in v mislih, ki se podijo kar same po sebi v glavi takrat, ko se ukvarjaš s sapo in je okrog mir. Vsaj petkrat sem bila že na Jalovcu,  z vseh smeri, manjka le tista iz Loške Koritnice. Vsak vzpon posebej je bil lep, vsak drugačen. Kakšnega premlevaš še dolgo, kakšen je šel mimo bolj potiho. A od vsakega je nekaj ostalo. Zlije se v eno, Jalovčevo podobo, vidno od povsod, razpoznavno od daleč.  Do svidenja, Jalovec!

Tehnični podatki:

Izhodišče: Flori-Zadnja Trenta (900 m)
Ime poti: čez Jalovško škrbino
Čas hoje (naš): 5 h; povratek preko Zavetišča pod Špičkom enako
Zahtevnost: zelo zahtevna označena pot